Metadatamodel ROOS

Opdrachtgever: 
ROOS
Jaar: 
2007


Uitwisseling van media is door digitalisering eenvoudig geworden. Gedigitaliseerde audio en videobestanden zijn niet anders dan Word of PDF bestanden, enen en nullen. Dat betekent dat deze bestanden ook op dezelfde manier gekopieerd en verstuurd kunnen worden, zij het dat ze veel groter zijn dan het gemiddelde PDF bestand. Niettemin maken de vergevorderde compressietechnieken, waardoor de bestanden kleiner gemaakt kunnen worden, en de steeds groter wordende bandbreedte het mogelijk om ook hoge-resolutie multimediabestanden te versturen over traditionele netwerken. Vroeger moesten daar dure live verbindingen voor besteld worden, waar men aan de ene kant de playknop moest in drukken en de andere kant de recordknop, of reden koeriers af en aan met banden. Die tijd is definitief voorbij.

Het eenvoudig kunnen versturen van multimediabestanden biedt natuurlijk veel nieuwe mogelijkheden. Content kan makkelijk gepubliceerd worden omdat er geen dure distributiekanalen meer nodig zijn, het internet wordt gebruikt voor distributie, en uitwisseling tussen mediabedrijven is eenvoudig. Dat wil zeggen: mits er aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan.

Karakterisering en classificatie van media en een overzichtelijk en goed doordacht metadatamodel is cruciaal om content te kunnen catalogiseren en automatisch te kunnen verspreiden. Hoe kun je content naar een economisch themakanaal automatisch distribueren, als je niet hebt aangegeven dat het video-item over economie gaat? Ook kunnen zo koppelingen en kruisverbanden worden gelegd op basis van de beschrijving. Daardoor kunnen multimediale dossiers opgebouwd worden over een bepaald onderwerp. Ook kan een bepaalde doelgroep met specifieke content bedient worden (Narrowcasting). Nieuwe kansen voor exploitatie van media in verschillende vormen wordt een nieuwe uitdaging en een reële mogelijkheid zonder al te veel personele inspanning.

Zoeken en vinden zal in de traditionele media, net als bij internet, DE businesscase zijn in de toekomst. Als de content of het kanaal niet voldoende vindbaar is, loopt de consument langs en gaat ‘ie naar een andere. Alleen maar een nummer in de zenderlijst of denken dat het omroepmerk sterk genoeg zal blijven is niet genoeg meer. In de nabije toekomst gaat de consument op zoek naar specifieke content en kan die alleen nog maar vinden in de grote brei van kanalen als de content goed voorzien is van metadata of, in internet termen tags. EPG wordt niet enkel een verduidelijking van hetgeen men bekijkt, maar zal een middel worden om content te zoeken en te vinden.

Dat begint bij gebruik van een gedegen en doordacht metadatamodel en een ver geautomatiseerde workflow met behulp van asset management systemen en transcoding engines. Dan alleen kan met de assets business gemaakt worden via alle mogelijke media outlets.
Tegen deze achtergrond ontwierp Lucas Vroemen het metadatamodel voor de regionale omroepen branche, samen met The Dutch Guild.

AttachmentSize
ROOS Metadata beschrijving.PDF550.13 KB
Classes en Elementen ROOS metadatamodel.pdf103.17 KB