De ICT-sector zorgt voor 2% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Dat is evenveel als al het vliegverkeer in de wereld. Door de grote behoefte aan opslag en processorcapaciteit nemen mediabedrijven ook deel aan die vervuiling.

Multichannel gaat zorgen voor een drastische verandering in het medialandschap. Maar op welke schaal? En op welke termijn? Hoe dan ook moeten de mediabedrijven tijdig anticiperen op deze ontwikkelingen.

Techniek speelt een dusdanige grote rol in het dagelijks leven, dat er een aantal interessante nieuwe ontwikkelingen ontstaat. Techniek is namelijk niet meer beperkt tot het faciliteren maar staat vaak, als initiator, aan de basis van nieuwe creatieve ideeën en stromingen.

Narrowcasting is het brengen van specifieke content, op een specifieke locatie voor een specifieke doelgroep op een specifiek apparaat. De content is daarbij op maat gemaakt voor de ontvanger. Binnen de retail zijn ze al aardig op weg met het invoeren van narrowcasting. Hoe zit dat eigenlijk bij de mediabedrijven en wat kan narrowcasting gaan betekenen?

Dat wil zeggen, in zijn huidige vorm. Het een na het andere seminar wordt gehouden over dit thema, zo hield iMMovator laatst een crossmedia café, waar verschillende mensen een betoog hielden over de toekomst van TV.

iMMovator, de netwerkorganisatie die zich bezig houdt met de versterking van de crossmediale sector, heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, een onderzoek gedaan naar de effecten van de introductie van HD in Nederland. Dat onderzoek was mede onderwerp van gesprek tijdens de HD dagen in Hilversum, begin maart. Hoe is de stand van zaken en wat is HD eigenlijk?